Dirigenten

Repertoire
Bestyrelse
For medlemmer

Andreas Bigom er dirigent for kammerkoret.
Andreas Bigom tilstrådte pr. 1/1 2023 som ny dirigent i Vestsjællands Kammerkor.
Vi er vældig glade for at kunne byde Andreas velkommen. Ikke mindst fordi vi i forbindelse med opførelsen af Dvoraks messe i d-dur, som koret opførte i foråret, dels med 2 koncerter i Danmark (Kalundborg og Odense), dels i Rom med 2 koncerter, havde fornøjelsen af at have Andreas som tenorsolist og hans hustru Sofia som sopransolist.
Nu har parret slået sig ned i Kalundborgs omegn og bl.a. derfor var det naturligt for Andreas at søge stillingen. Det er en berigelse for koret og givetvis for Kalundborgegnen, at vi nu har to unge, uddannede sangere i området.
Andreas var til prøvedirektion samme dag som en anden højtuddannet ansøger, men bl.a. førstehåndskendskabet til Andreas vejede tungt i korets beslutning.
Desuden har koret lagt vægt at Andreas bl.a. anfører at han har en stor forkærlighed for kormusik, har en stor sangteknisk viden og kundskab samt en livslang erfaring med at optræde. Samt stor viden indenfor diktion og udtale på flere sprog.
Han vil arbejde med værker, der grunder i korets ”comfort zone”, men også rykke i det med passende udfordringer. Han mener at den danske musikhistorie er fuld af enorme korværker f.eks. Elverskud og Fynsk Forår. En masse musik som vi kan være stolte af og som, efter hans mening, bør have mere plads i rampelyset.
Han tror på at Vestsjællands Kammerkor vil kunne være med til at skabe ramme om den danske musik i Danmark.
Naturligvis vil han også gerne arbejde med udenlandske komponister. Hertil også gerne nogle nutidige som John Rutter, Richard Burchard, Jake Heggie, Arvo Pärt, Mark Springer og mange flere.

Uddannelse
Bachelor i Klassisk Sang fra Syddansk Musikkonservatorium
Kandidat i Klassisk sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
1 års studie på Operaakademiet
Erhvervserfaring
Korleder og førstetenor i Kalundborg Organum Ensemble - 2012-2017
Gæstedirigent for Chorus Soranus - vinter 2017-2018
Reservekordirigent for Operafabriken i Sverige - sommer 2018
Dertil ofte indkaldt som vikar ved adskillige kor på Vestsjælland.
Andreas skriver: ”Musik har været mit liv fra jeg blev født og jeg har stort set aldrig lavet andet.”

Kontakt:

Dirigent
Andreas Warden Bigom
andreasbigom87@gmail.com
mobil: 29 45 71 35

V estsjællands

K ammer

K or

Vestsjaellands Kammerkor - Kasserer Hans Jakob Madsen - kasserer@vkor.dk - mobil: 20 94 69 98
Siderne er senest opdateret tirsdag den 2. maj 2023